Buiten spelen

image

Silvolde, 13 juli 2017

Aan: Stella Bergsma

Betreft: uw column inzake uw voorgenomen huwelijk met Herman Brusselmans

Zeer geachte Stella Bergsma, ik wil ook wel eens wat.

Met m’n wapperende haar achter het grote gelijk van een mansplainende misogyne mafklapper blijven hangen die voor twaalven in de kroeg al begint te schuimbekken over het platvloerse toiletneuqen terwijl de rest van het gezelschap zich ietwat gegeneerd afkeert en de vloer bestudeert. Ik wil die cleaudtphiool meenemen naar George Michael en hem leren wat een vrouw is en hoe je dat wezen behandelt. Maar dat kan niet meer, want die gozer piepte er Last Christmas tussenuit.

Da’s één. Verder wil ik met m’n ‘linkse waanideeën’ achter de megalomane hoogmoedswaanzin van een maffe miljonair blijven hangen die mij even meende te mogen vertellen wat of ik aan moet vangen met mijn gereformeerde boerenleventje op het platteland tussen koetjes, schaapjes, dartelende eekhoorntjes en huppelende konijntjes. Ik wil die flapdrol leren wat feminiene soevereiniteit is en dat zelfbeschikking niet alleen het privilege is van patriarchale poenmannetjes. Maar hij wil niet luisteren, want hij heeft een mestvaalt vol stront in de oren.

Daarna wil ik “FUCK ‘EM ALL!” zeggen, alles aan de kant gooien en achterop de brommer springen bij een stoute nozem die me halverwege de toeristische rit met een peuk op de lip in het IJsselmeer flikkert omdat ik teveel emancipatoire noten op de zang heb. Vervolgens wil ik als een verzopen kat blootsvoets de lange terugreis maken naar de Achterhoek en met mijn haar in de war en een gescheurde spijkerbroek ontzettend te laat komen op het keurige Koenders-feestje van papa en mama die het al 45 jaar met elkaar volhouden.

Uiteraard is mijn vader dan buiten zinnen van furieuze woede, veegt me de mantel uit, laat me met terugwerkende kracht uit het gemeenteregister schrappen, haalt me uit het familietestament en trekt al mijn foto’s van de muur af. Hij laat de huisarts bellen met het dringende verzoek me grondig te laten onderzoeken en draagt de burgemeester van mijn gemeente op mij stevig in het gareel te houden. Ik haal mijn schouders op en zeg tegen mijn moeder: ‘Ach mama, begrijp dat nou, he’s a Magic Man.’ Trouwens, dat puberen hé, hoe lang duurt dat?

Met vriendelijke groet,

Sandra Schoppers

Schelden doet u thuis

